Rijke teksten in de klas? Vergeet de jeugdliteratuur niet. Docent Marie-José Klaver en hoogleraar Yra van Dijk hebben een ontwerp gemaakt voor een platform dat houvast biedt voor het kiezen van fictie voor het leesonderwijs in het primair onderwijs en de start van het secundair onderwijs. Het wordt een doorlopende leeslijn fictie met honderd boeken die literaire kwaliteit hebben en waarover je betekenisvolle gesprekken kan voeren in de klas. Hier vast een tipje van de sluier:
Kinderopvang en voorschoolse educatie:
Mark Janssen, Eiland.
Rindert Kromhout, Kleine ezel en jarige Jakkie.
Basisonderwijs
Groep 1
Pieter Gaudesaboos, Een zee van liefde
Charlotte Dematons, Nederland.
Groep 2
Hans en Monique Hagen, Jij bent de liefste.
Hanna Kraan, Verhalen van de boze heks.
Edward van de Vendel, Vosje.
Groep 3
Maranke Rinck, Bob Popcorn.
Dolf Verroen, De prinses in de paradijstuin.
Anna Woltz, Zondag, maandag, sterrendag.
Groep 4
Paul Biegel, De kleine kapitein.
Michael de Cock, Rosie en Moussa voor altijd.
Pieter Koolwijk, Vlo en Stiekel.
Groep 5
Annie M.G. Schmidt, Otje.
Bibi Dumon Tak, Soldaat Wojtek.
Roald Dahl, De fantastische meneer vos.
Groep 6
Marjolijn Hof, Lepelsnijder.
Sjoerd Kuyper, De duik.
Bette Westera, Uit elkaar.
Groep 7
Simon van der Geest, Het werkstuk.
Sanne Rooseboom, Mot en de metaalvissers.
Annet Schaap, Lampje.
Sjoerd Kuyper, De Duik
Groep 8
Yorick Goldewijk, Films die nergens draaien.
Tonke Dragt, Brief voor de koning
Jowi Schmitz, Zeemeermeisje.
Voortgezet onderwijs, onderbouw:
Klas 1
Anna Woltz, Alaska.
Jan Terlouw, Oorlogswinter.
Marco Kunst, Patroon.
Klas 2
Gideon Samson, Zwarte zwaan.
Martijn Niemeijer, Otis.
Anne Frank, Het Achterhuis.
Klas 3
Karin Amatmoekrim, Het gym.
Benny Lindelauf, Negen open armen.
Ted van Lieshout, Gebr.
Klas 4:
Els Beerten, Allemaal willen we de hemel.
Edward van de Vendel en Anoush Elman, De gelukvinder.